2009. június 8., hétfő

Torta 1 éves születésnapra

Amikor még nem volt gyerekem nem is gondoltam, hogy micsoda fejtörést okozhat egy egy éves gyerek szülinapi tortájának az elkészítése. Most is csak néztem mások képein az önfeledten szétkent csokitortákat, a leharapott fejű marcipánkutyákat és az óvatos bio anya felem rögtön riasztott. Mert ugye van egy pár dolog amit még nem ehet a gyerek vagy amivel érdemesebb óvatosan bánni. Manapság kivánalom, hogy legyen egészséges alapanyagokból a süti, ugyan ne csokizzunk már bele az egy éven keresztül gondosan építgetett hozzátáplálási rendszerbe egy kis E420-szal. Aztán ne legyen túl édes se a mű ha eddig mondjuk javarészt a gyümölcsök jelentették a gyerkőc számára a desszertet, hiszen ráér még az édességgel.
A hétköznapi, gyakorlatias oldalam meg azt suttogta, hogy ugyanmá, eszik a gyerek 2 falatot, a többit meg szétkeni magán, minek a felhajtás! Egy kis zselatintól még nem lesz semmi baja. Ha nagyon bio, ilyen-olyan menteset csinálok akkor egyáltalán nem is lesz mit szétkenni mert azoknak a sütiknek a sajátja, hogy egyetlen tortalapból állnak. És nézzen már ki valahogy az a torta, az erről készült fotók biztosan bejárják majd a fél világot!
Aztán ennek a sok gondolatnak az ütköztetéséből megszületett a torta, az ünnepelt jól szétkente, kb. egy szeletet rendeltetésszerűen a gyomrában landoltatott, a többinek meg elég csúfos vége lett. De mi a legnagyobb élvezettel néztük végig a süti tündöklését és bukását.

Hozzávalók (18 cm-es torta, kb 10 szelet):

-150 gr teljes kiörlésű liszt
-3 tojássárga
-30 gr fruktóz
-0,5 dl olaj
-1 dl almalé
-1 db alma
-1 kk sütőpor

-150 gr krémes túró
-kb fél-1 dl joghurt
-1 ek fruktóz
-gyümölcs

A tortaforma alját és oldalát kibélelem sütőpapírral. A sütőt előmelegítem 180 fokra.
A tojássárgákat összehabosítom a fruktózzal, majd apránként beledolgozom az olajat. Hozzákeverem az almalevet. A lisztet összekeverem a sütőporral és a száraz hozzávalókat hozzáadom a tojásos-almaleves keverékhez. Belereszelem az almát, a formába öntöm a tésztát és kb 25-30 perc alatt készre sütöm. Még melegen kibontom a formából, a púpjával lefelé rácsra teszem és konyharuhával letakarva hagyom teljesen kihűlni.
A krémes túrót összekeverem a fruktózzal és a joghurttal. A joghurtot kanalanként adagolom mert olyan állagú krémet kell kapni amit utána kenni lehet. Ha kellően krémes a túró akkor elképzelhető, hogy nem is kell joghurtot keverni hozzá. A kész krémet a torta tetejére és oldalára kenem. Nem lesz olyan tökéletes a bevonat mint amilyet egy zselatinos változattal el lehetne érni, de vékony rétegben felvive szépen betakarja a sütialapot. Egy éjszakára a hűtőbe teszem, majd tálalás előtt idénygyümölccsel díszitem.
Lehet zselésíteni a túró-joghurt keveréket agar-agarral is, készítettem én is egy olyan változatot (az agar-agar teljesen növényi eredetű, a zselatinnál jóval erősebb zselésítőanyag). Nem sokban tér el az ezzel készült krém állaga a mindentől mentesétől, talán egy kicsivel könnyebben kezelhető és emiatt vastagabb rétegben lehet a bevonatot adagolni. Ahogy olvasgattam utána a neten, több babaszakácskönyvben is megtaláltam mint lehetséges hozzávalót, bár egyértelmű állásfoglalást arról, hogy kiválthat-e allergiás reakciót, sehol nem találtam.




4 megjegyzés:

sedith

Nahát, valahogy ugyanígy voltam én is az első, egyéves szülinapi torta elkészítése előtt. És milyen jól megfogalmaztad: "ne csokizzunk már bele az egy éven keresztül gondosan építgetett hozzátáplálási rendszerbe"! Még eddig sosem csináltam csokis tortát, egyhamar nem is szándékszom, bár persze, most már kisebbikemnek sem tiltom meg egy kakaós szelet elfogyasztását. Azért külön csokit ő még nem kap (még nincs másfél éves).

Végül anno, nagyobbik lányomnak én is rendes piskótás tortát készítettem, mert a tojást pár héttel előtte óvatosan bevezettem, a krémje pedig sütőtökös-túrós lett. Épp ma jutott eszembe, hoyg feltehetném a blogba, mert akkorban még nem gasztroblogoltam!

Kisebbik lányom is hagyományosat kapott első szülinapjára, az ő tortája túrós-mascarponés volt.

zsizzsik

Azt elfelejtettem beleírni, hogy szerintem az elsőéves szülinapi tortából csak az első gyereknél csinál ekkora problémát az ember. :))
A sütőtökös túrós krémre kíváncsi lennék. Akár a te blogodon is.

szindi13

Alacsonynak kell lennie a tortának? mert nekem az lett:(

szindi13

Nem tudom hogy csak elrontottam, vagy tényleg ilyen kicsinek kell lennie, mert majdnem olyan magas csak mint egy keksz, nem hiszem hogy 10 személynek elég lesz. csak 1 kk sütőpor kell bele? Köszi

házikoszt   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP